marți, decembrie 30

Despre increderea de sine.



Ca sa poti intelege o persoana, partial (pentru ca in totalitate nu vom putea niciodata, am mai discutat pe tema asta in articolele anterioare) .. trebuie sa incerci sa faci un mic exercitiu de imaginatie pentru a te putea pune in locul respectivului/respectivei .. vazand astfel cum si ce anume gandeste. Nu e foarte greu, dar pentru asta trebuie sa ai si anumite cunostinte despre viata .. deci nu ii cere unui rasfatat ce se ascunde sub fusta mamei sa inteleaga o problema familiala, o relatie, sau mai rau .. ceva ce tine de comportamentul fata de sine, de modul in care ne percepem si ne acceptam.

Pai ... treaba sta in felul urmator. 'Misiunea' mea, ca sa ii dau o denumire mai formala intrucat 'treaba' mea suna prea .. uhmm .. nepotrivit:D .. este, dupa ce am purtat o luunga discutie cu un bun prieten, sa ma pun in locul lui si sa incerc sa exprim ceea ce acesta mi-a transmis. Caci este un subiect, o problema mult prea des intalnita .. ceva de care 'sufar' si eu. Poate iese ceva. Let's see.

Cum este atunci cand simti ca totul se prabuseste in jurul tau, cei la care tii nu pot depasi un anumit impas, si mai rau, tu insuti nu te regasesti.. nu mai stii cine esti, ce ai fost sau cine vei fi .. iar fiecare zi reprezinta aceeasi rutina din care vrei cu disperare sa evadezi. Vrei sa ajuti, insa exista acel ceva ce te trage inapoi. Cum poti ajuta pe altii, daca nu te poti ajuta mai intai pe tine ? Cum pretinzi ca il cunosti pe cel de langa tine, cand in cel ce il zaresti in oglinda vezi cel mai mare strain ?... Da, este vorba despre increderea de sine.

Ce este mai exact aceasta ? Pai ... dupa parerea mea, nu cred ca ar o definitie anume. La fiecare dintre noi se manifesta intr-un mod diferit, intrucat si noi ne diferentiem intre noi. Increderea in sine nu este acel ceva ce detii inca de la nastere, ci acel ceva ce obtii pe masura ce cresti, te maturizezi si iti formezi propria personalitate. In functie de evenimentele ce au loc in viata, increderea in sine poate fi pozitiva sau negativa. Cea pozitiva este determinata de relatiile bune cu cei din jur, cu familia, reusitele profesionale cat si cele din viata personala. Toate acestea vor contribui la creearea unei imagini de sine pozitiva ... dar absenta unei motivatii, unui impuls pentru a merge mai departe cat si numeroasele esecuri suferite pot duce la scaderea excesiva a increderii de sine, dar si a respectului fata de propria persoana.

Cu cat ne respectam mai mult nevoile si ne cunoastem limitele, vom invata sa ne punem in valoare, caci in general increderea de sine depinde si de capacitatea noastra de a putea face unele lucruri. Daca din start ne simtim incapabili de ceva, s-a dus si increderea de sine. Cum spuneam putin mai sus, de-a lungul vietii .. exista numeroase experiente negative care ne pot demoraliza total sau partial. Si din momentul in care o persoana isi pierde increderea in propriile forte, se va simti mult prea neputincioasa pentru a incerca sa se ridice din prapastia unde a fost aruncat cu sau fara voi sa.

Unii ar spune asa 'Ei lasa! Ii ajut pe x si pe y si asta ma va face sa ma simt bine! Ce mai contez eu?'. Asta e o mare greseala, pentru ca ... este foarte greu ca o persoana aflata intr-un impas sa poata accepta sfaturi de la o alta a carei situatii nu este cu nimic mai buna, ci dimpotriva.

" ..learn to accept yourself
'cause that's true
you can't love nobody else
until u love u "
[Nicole Scherzinger - Until you love you.]

Bine, bine .. destul cu filozofiile caci nu imi sta in caracter si nici nu am cunostintele necesare pentru a vorbi despre toate astea. Intrucat pot afirma ca ma regasesc in categoria celor cu un grad scazut de incredere in sine .. imi permit sa va spun ca-i tare urat! Mereu stai sa te gandesti 'sa fac asta ? aaa nu .. nu as fi in stare .. nu pot' .. si uite asa trece viata pe langa tine iar tu ramai macinat de ganduri si indoieli care nu iti fac niciun bine. Pentru a reusi, este nevoie si de putina nebunie. Da, nebunie! Caci a fi rational e ok, dar devine din cale afara de plictisitor cand incepi sa cantaresti fiecare situatie si tot nu gasesti nicio rezolvare. Neah! Si pan' la urma .. cum se recapata increderea in sine ? Paiii ... eu (desi nu ma consider un exemplu pentru nimeni!) am incercat asa .. m-am ocupat mai mult de lucrurile care imi fac placere, am incercat sa invat unele noi (gen .. alte chestii legate de scoala) si pe masura ce mi-am dat seama ca nu-i chiar asa greu pe cat parea si dandu-mi silinta am ajuns sa ma descurc mai bine decat as fi crezut, usor usor .. m-am simtit mai bine. Bine .. aici nu totul se rezuma doar la scoala .. desi stiti si voi bine, o nota sau o cearta cu diriga te poate demoraliza putin (daca tii la viitorul tau:P) .. increderea in sine o poti recapata si atunci cand te simti folositor si reusesti sa ii ajuti pe ceilalti. Parca altfel vezi lucrurile de indata ce un prieten bun, care a ascultat de sfatul tau, a reusit sa faca ceva ok intr-o anume privinta, nu ? :). Asa .. si nu in ultimul rand, TU. Da tu! Gaseste putin timp si pentru tine. Asculta ceva ce iti face placere (nu muzica de taiat vene, no way!), schimba-ti lookul (nu neaparat o schimbare radicala, si o carare mutata din dreapta in stanga poate face minuni!), zambeste mai des celor dragi, accepta un compliment sincer, dar fa si tu unul, ia-ti prietenii si cutreierati strazile fara o destinatie anume, razi si bucura-te de viata.

Pe masura ce ne maturizam intelegem altfel lucrurile. Insa adolescenta este varsta cand o imagine proasta despre tine te poate urmari toata viata. Nu va subestimati nici macar o clipa! Fiecare este unic in felul sau, are un rost si o valoare! Iar viata e mult prea scurta pentru a nu arata celorlalti de ce sunteti in stare :)

" Inchide ochii si respira adanc
Amintirile toate in mintea ta acum se strang
Nu-ti trebuie regrete timpul e scurt
Au fost bune si rele ce ti-au placut sau te-au durut
Speranta n-a murit si te-ai regasit ca intr-un vis
Inchis in tine dar prietenii sufletul ti-au deschis
Au fost cativa dar au contat inzecit
Si-au venit zile insorite dupa ce ploile te-au pus la zid
Orice ai face de tine nu poti fugi
E ca si cand te-ai privii in oglinda si te-ai mintii
Oriunde ai fi traieste clipa nu sta
Ca e pacat sa pleci si sa nu lasi ceva in urma ta
Fa-ti prieteni noi dar nu ai uita pe cei vechi
Ei au fost langa tine cand nu stiai de unde sa incepi
Chiar daca zambetul tau dureaza o clipa tu stii
Ca in spatele lui au ramas o mie de amintiri vii.

Cand te uiti in trecut vezi ca mai ai de mers ceva statii
Si cel mai mult conteza cum te vezi tu si nu altii
Magnatii vor putere iar noi un viitor mai linistit
Daca ai prieteni langa tine poti spune ca ai reusit
"

[Arssura feat Jazza & Adela - Oriunde ai fi]

Niciun comentariu: